LivsYoga/Mjukyoga

”Yoga är en mjuk träningsform för både kropp och själ, men är dessutom en lära i konsten att leva och utvecklas som person.”
/ Margaretha

handlar om att tända vår inre glöd varje dag. Vi fyller på med ny kraft och ny energi så att vi kan möta vardagen med balans och medvetenhet.

Vi använder samma teknik/yogapass som inom kundaliniyoga/medicinsk yoga, men med ett aktivt lyssnade till vad kroppen och sinnet mest av allt längtar efter. Vi tränar oss i sinnesnärvaro, som för oss till det innevarande ögonblicket - här och nu.

Om MBSR

Om Mjukyoga

Artikel om Hormonyoga

Studie genomförd på Hormonyoga (tyska)

 

Kort Historik
Ordet yoga är sanskrit och betyder förbund eller förening och syftar på en förening mellan kropp och själ. Terapiformen härstammar från Indien och användes inom hinduismen redan för mer än 5 000 år sedan.

Yoga var en livsfilosofi där bland annat fysisk träning, andningstekniker, koncentrations-övningar och meditation ingick. Det är framför allt dessa delar som finns kvar i dagens yogaformer. Yoga har varit känd i väst sedan 1800-talet och intresset har under de senaste tio åren ökat i stor omfattning. Livsyogan, har sin rötter inom kundaliniyogan (enl Yogi Bhajan) och grundades 1999 av Tomas Frankell.


”Alla, alltifrån den funktionshindrade till den supertränade kan i LivsYogan finna sin utmaning och växa”
/ Tomas Frankell

Redan under 1980-talet introducerade Tomas kundaliniyogan i Sverige. 1992 startade han Sveriges första lärarutbildning i kundaliniyoga. Livsyogan står religiöst fri, men inkluderar visdom från många andliga traditioner. Vi använder mantras och musik från bland annat hinduism, sikhism, kristendom och buddhism.

Vad innebär det konkret?
Livsyogan erbjuder många olika yogapass, som alla har sitt specifika fokus som t ex att stärka immunförsvaret, vitalisera ryggen eller andra delar av kroppen.

Alla yogapass inkluderar kroppsställningar (asanas), andningsövningar (pranayamas), meditationer och mantras (läkande ljud). Det gemensamma för alla yogapass är att stärka och balansera den fysiska kroppen, våra  sinnen samt ge näring till den gudomliga essensen inom oss.

Ett yogapass är vanligtvis 60-90 min långt. Passet börjar med intoning och därefter följer rörelser och kroppsställningar i kombination med andning. Efter en längre avspänning på rygg, avslutar vi med meditation och därefter uttoning.

Vilken effekt har yogan?
Mängder av forskning visar idag på yogans fysiska hälsoeffekter:

  • Ökad stresstålighet
  • Balanserar blodtryck
  • Förbättrar immunförsvar
  • Förbättrar matsmältning
  • Ger starka, smidiga och uthålliga muskler

På en djupare själslig nivå ger yogan:

  • Ökad närvarokänsla
  • Lugnare sinne
  • Mer energi
  • Centrering
  • Tydliga gränser

Meditation
Enligt yogatraditionen är meditation en form av reningsprocess. Genom olika meditationstekniker renar vi oss från tankar och känslor och tränar oss i Medveten Närvaro.

Allmänt
Du kommer till ett yogapass för att möta dig själv. Vi jämför oss inte och vi tävlar inte. Du får finnas precis som den Du Är … Här och Nu. Självacceptans är yogans absolut viktigaste kvalité. Du får träna dig i att odla ett förhållningssätt till dig själv, där du vänligt bevittnar det som sker inom dig utan att värdera eller bedöma det som rätt eller fel. Och du får träna dig i att skilja mellan uthållighet och prestation. När du tränar uthållighet stödjer du dig själv till skillnad mot prestation då du vill vara någon annan till lags.

Livsyoga/Mjukyoga ger insikter och fördjupad medvetenhet om kroppens olika behov och önskningar. Du får ett redskap som leder dig in till ditt Sanna Jag.

Hör gärna av dig om du undrar över något!